Zdravé ďasná by nemali krvácať

(rozhovor uverejnený v časopise Moje zdravie)

Pani doktorka Baňasová, aké najčastejšie ochorenia vznikajú nesprávnou starostlivosťou o chrup?

Jednoznačne najrozšírenejším infekčným a chronickým ochorením ľudskej populácie je zubný kaz. Postihnutie zubným kazom je najčastejšie spojené ruka v ruke s gingivitídou – zápalom ďasien, nakoľko najhlavnejší etiologický faktor – zubný povlak, hraje pri oboch ochoreniach najzávažnejšiu rolu. Ďalším ochorením je parodontitída – ktorou pacient častokrát začne trpieť vďaka neliečenej gingivitíde. Zápal postihuje celý závesný aparát zuba, pri vyšetrení v ambulancii zistíme prítomnosť parodontálnych vačkov. Konečným štádiom parodontitídy býva úplná strata závesného aparátu , ktorá vedie k strate zuba.

Dokáže zlý stav nášho chrupu ovplyvniť naše celkové zdravie?

Samozrejme. Nesprávna a hlavne nedostatočná starostlivosť o náš chrup a ústnu dutinu môže spôsobiť vážne celkové ochorenia, ako sú mozgové príhody, vznik kardiovaskulárnych ochorení/ateroskleróza, infarkt myokardu/, chronické zápaly dýchacích ciest, poruchy tráviaceho traktu, diabetes mellitus a mnohé ďalšie ochorenia. O zuby sa preto treba starať. Prioritnú úlohu tu stále zohráva pravidelná a dôkladná ústna hygiena.

Akú úlohu zohráva dedičnosť pri vzniku týchto ochorení?

Žiaľ, ešte stále sa veľmi často stretávam s faktom, kde pacienti pripisujú dezolátny stav svojho chrupu dedičnosti. Genetika má na stave nášho chrupu jednoznačne menší podiel ako starostlivosť. Vieme zdediť napr. počet, tvar, veľkosť a farbu zubov, ich postavenie, množstvo a zloženie slín, čo, samozrejme, sú faktory, ktoré zlepšujú alebo zhoršujú podmienky na riziko vzniku zubného kazu, ale samotný kaz je infekčné ochorenie spôsobené baktériami žijúcimi v zubnom povlaku. Je síce pravda, že niektorí pacienti sú viac náchylní na to, že budú raz trpieť parodontitídou- existujú geneticky podmienené formy, tie sú však ojedinelé, a prioritnú úlohu v prevencii proti zubnému kazu a ochoreniam parodontu však stále zohráva pravidelná a dôkladná ústna hygiena minimálne dvakrát ročne. Stomatológovia a dentálne hygieničky predstavujú pre pacientov zdroj bohatých informácií o tom, ako sa konkrétne starať o svoje zuby a ďasná.

Dá sa parodontitída liečiť?

Pri spolupracujúcom a motivovanom pacientovi áno. Vďaka dnešnej modernej stomatológii je na výber veľa možností liečby, ktorá samozrejme v konečnom dôsledku je závislá od tohoktorého stavu u konkrétneho pacienta na základe dôkladnej klinickej a rontgenologickej diagnostiky. Našťastie už sú za nami časy, kedy sa liečili len boľavé zuby a na parodontitídu sa nemo prizeralo, čo zákonite vyústilo do následnej extrakcie zuba, pokiaľ nevypadol sám. Okrem základnej dentálnej hygieny, majú v modernej parodontológii svoje miesto laser, ozón, otvorená či uzavretá kyretáž, vážnejšie stavy spojené s úbytkom kosti sa dajú pomerne úspešne liečiť modernými umelými kostnými preparátmi. Častokrát sa nevyhneme ani antibiotickej liečbe pre výraznú eradikáciu mikroorganizmov v zapálených vačkoch a pre maximalizáciu výsledku našej liečby. Podrobnejšia diagnostika a zároveň aj kontrola liečby sa dnes prevádza na základe molekulárne biologických testov, dostupných už aj na Slovensku, ktoré dokážu po jednoduchom odbere vzorky doslova ´´ušiť´´ pacientovi liečbu na mieru.

Čo by ste odporučili pacientom trpiacom parodontitídou?

Jednoznačne neotáľajte s návštevou u svojho stomatológa. U nás bolo ešte donedávna zvykom navštíviť svojho zubného lekára, až keď nás zuby boleli. V skutočnosti potrebuje terapiu gingivitídy alebo parodontitídy vyše 85 percent všetkých pacientov častokrát už vo veľmi nízkych vekových kategóriách. V poslednej dobe ale aj veľmi rada konštatujem, že stále viac a viac pacientov si uvedomuje hodnotu svojho vlastného chrupu, zvyšuje sa zodpovednosť za vlastné zdravie. V dnešnej dobe je mať vlastný chrup najlepšia investícia. Treba pamatať nato, že prevencia je vždy príjemnejšia a lacnejšia ako riešenie zanedbaného stavu chrupu, častokrát spojeného s nepríjemnými bolesťami. Mať pekný, zdravý a funkčný úsmev nám pomáha pri kontakte s ľuďmi, v práci, či v spoločenskom uplatnení.

MUDr. Mgr. Lenka Baňasová, PhD., MPH, MSc.